Söndag och massor med roliga lektioner! Idag var temat steglängd och takt. Mina elever fick träna på att länga respektive korta hästens steglängd men behålla samma takt.
Takt handlar om antal steg per minut och tempo handlar om hur fort eller långsamt hästen förflyttar sig från en punkt till en annan.
Det är viktigt att kunna bibehålla hästens aktivitet i bakbenen trots att du minskar hästens steglängd därför krävs det även drivning av säte och skänkel när du minskar. Där upplever jag att många ryttare missar vikten av säte och skänkel och tyvärr blir segdragandes i handen vilket resulterar i att hästen ramlar in i en övergång eller bara hamnar i lite oengagerad tass trav där den främsta vikten fokuseras på hästens redan belastade framben. Kom ihåg – engagemang och aktivitet även i en övergång eller när steglängden ska minskas!
Kyra brukar beskriva arbetet med takten som att dribbla en basketboll med sätet och ju kvickare “bollen” dribblas desto kvickare ska hästens takt bli. Man driver alltså hästen med sin sits för att förändra takten (självklart behövs det även viss inverkan av skänkeln) och med hjälp av benen påverkar man steglängden. Det är viktigt att handen ger ett “varsågod” när man vill länga steget och att halvhalten finns på plats och hindrar hästen från att rusa framåt när steglängden ska minskas men takten behållas, säte möter handens snabba halvhalter. Läs mer om det i “Jan Brinks Dressyrskola” han har satt ihop en serier som följer utbildningsskalan och även om den kan vara lite krånglig i vissa texter så finns mkt matnyttigt att hämta ur den, tex flera sidor om takt och steglängd som jag refererar till när jag skrivit ovanstående som jag försökt plocka ur det enklaste (hoppas jag) ur den texten i serien.
Det är så viktigt att man har koll på skillnaden mellan takt och steglängd och att man förstår hur man kan påverka och förändra.
Här nedan ser ni hela utbildningsskalan